Μόνο από την κυβερνητική πτέρυγα εγκρίθηκε ο Κώδικας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης που ψηφίστηκε χθες στη Βουλή, καθώς η αντιπολίτευση αντέδρασε σθεναρά στην κατάργηση του δεύτερου γύρου των εκλογών και το νέο σύστημα ανάδειξης δημάρχων και περιφερειαρχών που προβλέπει.
Παρεμβαίνοντας στην Ολομέλεια, στη δεύτερη ημέρα της σχετικής συζήτησης, ο Νίκος Ανδρουλάκης χαρακτήρισε τον νόμο «κατάπτυστο» και δεσμεύτηκε πως στην περίπτωση που το ΠΑΣΟΚ κερδίσει τις εθνικές εκλογές θα τον καταργήσει πάραυτα. «Η δημοκρατία δεν λειτουργεί με μαθηματικές πατέντες, δεν λειτουργεί με αλγόριθμους που ελάχιστοι καταλαβαίνουν» σχολίασε ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
«Πού αλλού στον κόσμο υπάρχει τέτοιο εκλογικό σύστημα; Δεν έχει καταλάβει κανείς τι είναι. Πού αλλού εφαρμόζεται;» διερωτήθηκε, υποστηρίζοντας ότι ο νέος νόμος α) αποδυναμώνει τη δημοκρατική νομιμοποίηση β) συγκεντρώνει περισσότερη εξουσία στα μονοπρόσωπα όργανα γ) εγκαταλείπει στην τύχη τους τις τοπικές κοινωνίες δ) δεν διασφαλίζει σε καμία περίπτωση την επάρκεια των πόρων.
Με τι πόρους;
Ο κ. Ανδρουλάκης κατηγόρησε την κυβέρνηση πως δεν θέλει ισχυρή Τοπική Αυτοδιοίκηση αλλά σάκο του μποξ και γι’ αυτό εφηύρε έναν μόνιμο πολιτικό μηχανισμό που θα κρατά σε ομηρία την Αυτοδιοίκηση – αναφέροντας πως από το νομοσχέδιο δεν διασφαλίζεται πουθενά η πραγματική οικονομική αυτοτέλεια των κοινοτήτων. «Δίνετε νέες αρμοδιότητες στους δήμους αλλά χωρίς τους αντίστοιχους πόρους. Τους ζητάτε περισσότερες υπηρεσίες, αλλά χωρίς λεφτά» είπε και πρόσθεσε: «Θέλετε τον κάθε δήμαρχο και το κάθε δημοτικό συμβούλιο μακρύ χέρι του Μαξίμου!». Ενώ δεν παρέλειψε να καταγγείλει εκ νέου το «κλειστό σύστημα εξουσίας» που βαφτίστηκε επιτελικό κράτος. «Ολα εκεί αποφασίζονται και όλοι οι υπόλοιποι πρέπει να το υπηρετούν…» σημείωσε, ενώ σε αποστροφή του για το σκάνδαλο στις πολεοδομίες ισχυρίστηκε πως το ζήτημα για τη Ν.Δ. δεν είναι να αντιμετωπίσει τη γραφειοκρατία και να καταπολεμήσει τη διαφθορά αλλά «να ελέγχει τη διαφθορά, να κρατά τα ηνία της».
Για νέο κυβερνητικό «αχταρμά» και με συγκεκριμένη πολιτική σκοπιμότητα έκανε λόγο και ο Αλέξης Χαρίτσης, τοποθετούμενος στην Ολομέλεια ως ανεξάρτητος βουλευτής πλέον και βάσει της εμπειρίας του ως πρώην υπουργού Εσωτερικών. Δήλωσε πως ο «κυκεώνας» των διατάξεων που εισήγαγε η κυβέρνηση εξυπηρετεί τον στόχο να μην επαναληφθεί πουθενά το «ατύχημα» του ’23. «Ολο αυτό γίνεται επειδή η Νέα Δημοκρατία έχασε τότε σημαντικούς δήμους και, για να το πούμε πιο καθαρά, για να μην ξαναχάσει τον Δήμο της Αθήνας» είπε.
Στο μεταξύ, στο παρά πέντε σχεδόν της διαδικασίας, ο Θόδωρος Λιβάνιος παρουσίασε με νομοτεχνική βελτίωση νέο σύστημα είσπραξης των δημοτικών τελών, τύπου ΕΝΦΙΑ, για να αφαιρεθούν από τους λογαριασμούς ρεύματος και να τεθούν στους δήμους.
Ενημερώνοντας τους κοινοβουλευτικούς συντάκτες, ο υπουργός Εσωτερικών δήλωσε πως ο στόχος της κυβέρνησης είναι να εφαρμοστεί στις αρχές του 2028. Επιπλέον, κατέθεσε και δεύτερη νομοτεχνική βελτίωση που αφορά το νέο εκλογικό σύστημα στην Τ.Α. (σχετίζεται με την κατανομή των εδρών) λαμβάνοντας υπόψη όπως είπε (σ.σ. αλλά εν μέρει) την έκθεση-ράπισμα της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής.








Greek (GR) ·
English (US) ·